Većina je ljudi u nekom trenutku bila nezadovoljna određenim aspektom života. Neki u takvim okolnostima tragaju za promjenom ne bi li postali ispunjeniji i zadovoljniji, a mnogi ju izbjegavaju i drže se svojih starih obrazaca ponašanja i razmišljanja. Nažalost, ljudi se najčešće mijenjaju kada im je narušeno psihofizičko zdravlje ili kada nastupi neka druga teška životna situacija. Ljudi generalno ne vole promjene jer ponekad nisu u istima uspjeli ili jednostavno ne znaju kako. Kako uvesti promjenu u svoj život, otkriva nam naša stručna suradnica, socijalna pedagoginja Tea Bošnjak.

 

negativne emocije01-slowage365

 

Promjena iziskuje vrijeme i trud

Promjena frizure, posla, selidba u drugi grad, rođenje djeteta su sve primjeri promjena koje mogu biti male ili velike. Promjena je proces koji se ne događa preko noći. Svi bismo voljeli da nešto možemo naučiti, unaprijediti, poboljšati ili iscijeliti kroz svega nekoliko tjedana, no to ne ide tako. Dakle, nekada ne morate nužno biti svjesni promjene koja vam se događa, ali to ne znači da nećete osjećati popratni stres zbog iste. Kako si onda možete olakšati cijeli proces i može li vam promjena postati prijatelj?

Ljudi najčešće bježe od uvođenja novina u život jer cijeli proces zamišljaju kao nešto teško i mukotrpno. Često čujem primjere ljudi koji odustaju jer su očekivali malo bržu promjenu, no nje ni na vidiku. Izgovora i opravdanja za ostajanjem na istome je nebrojeno puno, a kvalitetan rad na sebi ne znači nužno mukotrpno kopanje daleko u rano djetinjstvo. Rad na sebi može biti usmjeren na osvještavanje i imenovanje osobnih vrijednosti, potreba i ciljeva te jačanje individualnih resursa i snaga za nošenje sa željenom promjenom.

 

promjena_slowage365

 

Planiranje i strpljenje je ključ

Ono čime ste trenutno ili neko izvjesno vrijeme nezadovoljni nije nastalo preko noći. Višak kilograma, prekomjerno pušenje, konzumacija alkohola, sklonost kockanju, sklonost negativnom pogledu na život i tako dalje imali su svoj put razvoja. Sada ne bih ulazila u etiologiju pojedinih poremećaja u ponašanju (posebice klinički značajnih slučajeva), nego naglasak stavljam na proces planiranja promjene! Promjena iziskuje: vrijeme, angažman, ulaganje, svakodnevno odrađivanje malih ciljeva i na kraju krajeva, motivaciju.

Dobar primjer za uvođenjem promjene u vaš život je česta i poznata nam situacija – odluka o odlasku u teretanu uslijed nezadovoljstva fizičkim izgledom. Znate da je vježbanje, jer ste tako pročitali, dobro i za vašu psihu. U zdravom tijelu, zdrav duh! Gdje ćete bolju motivaciju naći? I onda odustanete. Poznato? Ne pričam napamet, počinjala sam s trčanjem tjednima. Prvo nisam imala adekvatne tenisice – treba paziti na noge i kralježnicu! Potom nisam imala adekvatnu sportsku odjeću, ponekad je bilo previše vruće, a kad je padala kiša bila sam najsretnija osoba na svijetu – jer kako ću sada trčati?! Još malo izgovora…

 

promjena_slowage365_3

 

 

Čarobna tri pitanja za život: što, kako i zašto?

Dakle, kada ste svjesni da nešto želite mijenjati na sebi, kod sebe ili u svom okruženju jer se ne osjećate više dobro i ugodno s istim, tada bi bilo dobro provjeriti istinsku želju za promjenom („ZAŠTO“ i koliko jako to nešto želim!). Jasno je k’o dan da će postojanje odbojnosti prema životnom stilu kakav sada živite voditi u smjeru žudnje za nečim drugačijim i boljim. Na pitanje „ŠTO“ – pokušajte precizno, jasno i smisleno napisati ili izreći obrazac ponašanja ili naviku u razmišljanju koju želite mijenjati – na primjer „Želim manje brinuti o svojoj budućnosti…“. I na kraju, pitanje „KAKO“ pomoći će vam u razmišljanju o tome na koji ćete način željeno mijenjati i ostvariti. Bilo bi dobro da razmislite, ovisno o smjeru promjene, s kim se možete savjetovati, tko vam može pomoći i tko je takvu promjenu ostvario kako biste što spremniji i informiraniji krenuli u akciju.

Znate da ljudi često pričaju da je promjena jedina stalna i sigurna, pogotovo u ovom valu neizvjesnosti? Doista i jest, samo je pitanje kako ćemo se mi mijenjati i kada. Razmislite što vas na putu vaše promjene sve čeka, informirajte se, zapišite svoje ciljeve na papir, odvažite plus i minus strane, uzmite si dovoljno vremena i krenite. Promjena treba biti osobno važna jedino vama! U cijelom procesu ponekad je sam angažman važniji od motivacije. Nekad je potrebno samo KRENUTI! „Što će se najgore dogoditi ako pokušam? Možda mi se i svidi. Možda će mi se tek tada aktivirati i pojačati motivacija za dalje.“ – pitanja su koja si možete postaviti.

 

promjena_slowage365_2

 

Važnost podrške

U cijelom procesu pokušaja uvođenja novih stvari u život važan je neki oblik podrške. Podrška može dolaziti iznutra, a može biti i izvanjska (bliska prijateljica kojoj ste objasnili da vas tu i tamo podsjeti na vašu odluku i na to da ne odustanete). Možete sami sebi pisati motivirajuće poruke, pismo, podsjetnike za ustrajnost i lijepiti ih na vidljivo mjesto.

Razmislite, planirajte i krenite s mijenjanjem neželjenog kada ste spremni (nije potrebno od ponedjeljka)! Imajte na umu da je moguć kratkotrajni povratak na staro (relaps). To se događa jer vaša navika ne može tako lako niti brzo nestati. Ona je poput onog poznatog utabanog puta kojim ste često prolazili. Budite pametniji od relapsa pa jednom tjedno isplanirajte onaj dan kada ćete se nagraditi komadom čokoladne torte i izbjeći grižnju savjesti zbog neplaniranog jedenja. Radite male korake svaki dan, a oni će vas dovesti do velike promjene. Nije lako, ali kasnije duplo vrijedi. Odvažite se i pobijedite svaku utrku života!

 

promjena_slowage365_1

 

 

 

 

 

Možda bi vas moglo zanimati: Od čega je satkana sreća?

 

Tekst: Tea Bošnjak, mag. paed. soc.

Foto: Unsplash