Koncentracija je neophodna za obavljanje posla, radnih zadataka, učenje, čitanje…ali mnogi s njom imaju veliki problem i misli im odlutaju već nakon par minuta. Otkrijte najveće krivce zbog kojih vam misli stalno bježe i kako to riješiti.

Koncentracija znači usredotočiti se na neki zadatak i ne dozvoliti da misli odlutaju. Znanstvena istraživanja su pokazala da se većina ljudi uspije usredotočiti na određenu radnju oko sat vremena u kontinuitetu, no mnogi ni toliko – misli im odlutaju već nakon par minuta.

Uzroci mogu biti različite prirode, neki pate od poremećaja zvanog ADHD, ali najčešći je razlog što u današnje vrijeme mnogo stvari radimo odjednom. Multitasking je postao dio svakodnevnice, radimo ili učimo usput gledajući u mobitel, provjeravamo mailove zavirujemo na društvene mreže, odgovaramo na poruke, a sve to narušava usmjerenost na zadatak koji obavljamo.

Ovo su neki od glavnih krivaca:

Društveni mediji

Svako ažuriranje statusa na društvenim mrežama narušava vaš tijek misli i nakon toga ne nastavljate gdje ste stali sa zadatkom, već se morate vratiti nekoliko koraka unatrag. Da bi to spriječili i brže završili obavezu, isključite se s društvenih mreže dok radite. Ako stalno imate potrebu gledati što drugi rade, zavirivati u tuđe živote i pratiti njihove objave, činite to u vrijeme pauze od posla ili učenja kako ne bi prekidali koncentraciju. Odnesite laptop i mobitel u drugu prostoriju, utišajte zvuk i zadajte si da ćete pola sata ili sat raditi točno ono što morate obaviti. Uz bolju koncentraciju postizat ćete više za manje vremena, a bit ćete i zadovoljniji sobom i imati više samopouzdanja kad shvatite koliko toga možete postići i napraviti.

Stalno provjeravanje e-maila

Nećete puno napredovati ako stalno prekidate posao da biste odgovorili na svaku poruku. Umjesto kontinuirane provjere e-pošte, za to odvojite određeno vrijeme. Ostatak vremena usmjerite se na obavezu koju morate izvršiti, raditi, učiti. Stvorite si radnu atmosferu, bez stvari koje će vam ometati koncentraciju i brže ćete obaviti zadatak koji morate.

Mobitel

Ako vas zvuk zvona na mobitelu neprestano prekida da biste obavili neki potpuno nevažan razgovor koji može pričekati, to ubija koncentraciju i ometa u obavljanju zadatka. Trebat će opet vrijeme da se vratite gdje ste stali i nastavite raditi ono što je važno. Ako radite na posebno intenzivnom projektu, utišajte zvuk kako ne biste došli u iskušenje da se javljate. Odaberite točno vrijeme za provjeru govorne pošte. Slušanje poruka odjednom manje će ometati nego primanje svakog poziva.

Multitasking

Ako mislite da ste savladali umjetnost multitaskinga, vjerojatno osjećate da ćete za manje vremena završiti više. Razmislite još jednom, kažu stručnjaci. Istraživanja su potvrdila da ljudi gube dragocjeno vrijeme kad god se pozornost preusmjerava s jednog zadatka na drugi. Krajnji rezultat je da istodobno izvođenje triju projekata obično traje dulje nego da se radi jedan za drugim. Kad god je moguće, posvetite pažnju i koncentrirajte se na jedan projekt, posebno ako radite na nečem važnom. Vještine multitaskinga sačuvajte za zadatke koji nisu hitni ili zahtjevni – neće škoditi ako istovremeno sređujete radni stol irazgovarate na mobitel.

Dosada

Uvijek su neki zadaci zanimljiviji od drugih. Oni dosadni često uistinu dojade već za par minuta. Baš zato što su dosadni, um je izuzetno osjetljiv na vanjske utjecaje, reagirate na zvuk mobitela, privlače vas društvene mreže, provjeravate e-poštu. Čak i čišćenje radnog stola djeluje puno zanimljivije od zadatka koji morate obaviti. Dogovorite se sami sa sobom: Ako napravim zadani posao ili se koncentriram samo na njega točno određeno vrijeme, nagradit ću se kavom, finim kolačem ili šetnjom. Dosadne zadatke lakše je izvršiti kad se imate čemu radovati. Ako radite nešto što ne zahtijeva veliki mentalni angažman, multitasking u tom slučaju može dobro funkcionirati. Slušanje radija tijekom arhiviranja računa pomaže da ostanete dovoljno dugo koncentrirani da završite posao.

Stres

Teško se usredotočiti na samo jedan zadatak ako imate puno obaveza koje morate završiti u zadanom roku. Da stvar bude gora, stres uzrokuje posljedice na tijelu, izaziva glavobolju, bolove u vratu i ramenima, srce ubrzano radi, a sve to loše utječe ne koncentraciju. Naučite tehnike za smanjenje stresa poput meditacije. Pomoći će da obuzdate misli i bez psihoze se usredotočite na obavljanje onoga što morate. Istraživanje su pokazala da osobe koje prakticiraju tehnike meditacije i opuštanja imaju bolju sposobnost fokusiranja.

Umor

Umor i premalo sna “ubijaju” koncentraciju i kratkotrajno pamćenje, pokazala su istraživanja. Odrasla osoba u prosjeku treba sedam do devet sati sna i umjesto da noću pokušavate raditi, neka prioritet bude zdrav san. Obratite pažnju i koje doba dana vam najviše odgovara da se koncentrirano usmjerite na to što trebate obaviti. Tako ćete za ubuduće znati kako rasporediti važne obaveze. Stvari koje zahtijevaju najviše koncentracije obavljajte u doba kad to najviše odgovara vašem biološkom ritmu. Ne oslanjajte se na stimulatore u obliku velikih količina kave, jer djelovanje im je kratkotrajno i nikada nisu zamjena za zdrav san.

Glad

Koncentraciju je teže održati ako ste gladni. Mozak se ne može usredotočiti bez goriva, pa je preskakanje obroka – posebno doručka – veliki ubojica koncentracije. Istraživanja pokazuju da kratkotrajno pamćenje i pažnja trpe kad je osoba gladna i zato svom mozgu osigurajte stalan izvor zdrave energije. Redovito doručkujte, jedite grickalice s visokim udjelom proteina (sir, orašasti plodovi), izbjegavajte jednostavne ugljikohidrate (slatkiši, bijela tjestenina), jedite složene ugljikohidrate (cjelovite žitarice).

Depresija

Većina ljudi smatra da je tuga glavni simptom depresije. Ali i poteškoća s koncentracijom jedan je od simptoma. Ako imate problema s fokusiranjem, a istovremeno se osjećate prazno, beznadno ili ravnodušno, možda imate depresiju. Porazgovarajte sa stručnom osobom, to je prvi i vrlo važan korak. Depresija je izlječiva.

Lijekovi

Danas je nažalost, došlo vrijeme kada mnogu trebaju razne medikamente za smirenje. Neki od lijekova koji se koriste za liječenje depresije ometaju koncentraciju. Isto vrijedi i za mnoge druge lijekove. Ako sumnjate da vam lijekovi zamagljuju koncentraciju, razgovarajte sa stručnom osobom o prilagodbi doze ili prelasku na drugu vrstu lijekova.

Moglo vi vas zanimati: Koraci za kratki detoks od društvenih mreža

Tekst: M. M.

Foto: Unsplash, Pexels