Svakog dana komuniciramo s drugima i vodimo brojne razgovore i pregovore. Svi bi oni trebali završiti nekakvim zaključkom ili definiranjem sljedećih koraka. Nažalost, mnogi razgovori završavaju nedefiniranim stavovima ili nedorečenostima. Osim toga, razgovor definira i odnose među sugovornicima. Imajući to u vidu, kraj razgovora je naročito važan i treba mu posvetiti osobitu pažnju. Bitno je zaokružiti sve ono što se izreklo tijekom razgovora i izvući zaključak koristan za sve sudionike.
Razgovor možete privesti kraju na nekoliko načina, a da pritom ne uvrijedite sugovornika:

Neka cilj bude razumljiv

Jasan cilj može vas dodatno motivirati i usmjeriti vas prema onome što želite postići razgovorom te vam dati smjernice kada ga je najbolje privesti kraju.

Definirajte vrijeme već na početku

Na samom početku razgovora, ovisno o vašem položaju i situaciji, kažite koliko vremena imate za razgovor. Tako ćete moći nakon određenog vremena reći da ga morate zaključiti.

Zatišje u razgovoru

„OK”, „dooobrrooo”, „znači”… koriste se kad je dinamika razgovora slaba. Razmislite je li rečeno sve što je bilo potrebno. Jeste li postigli ono čemu ste se nadali i rekli ono što ste namjeravali? Osjećate li da vam je nešto promaknulo? Izgleda li vaš sugovornik zadovoljno ili slutite da vam još nešto želi reći? Dajte mu još malo vremena ili ga otvoreno pitajte ima li još neke ideje. Polako iznesite stavove i predložite dogovor o budućim koracima te time zaokružite razgovor.

Vraćanje na početak razgovora

Ako smatrate da je tema razgovora izgubila svoj fokus, vratite se na prvobitnu ideju i tako pokušajte naglasiti svoje stavove prije završetka razgovora.

Ljubazno i otvoreno kažite da razgovor morate privesti kraju

Nemojte biti podmukli i pasivno agresivni. Svakom razgovoru jednom dođe kraj i to je sasvim u redu. To ne znači da je taj dijalog zauvijek zaključen; započete teme mogu se ponovno otvoriti i razgovor nastaviti.

 

Cilj nam je da budemo učinkoviti i da pri komunikaciji ne gubimo vrijeme na prazne priče. No prije svega važno je naglasiti da se razgovor uvijek mora završiti na uzajamno zadovoljstvo i korist svih sudionika.
Pripremila: Vjera Pađen
Tekst: Kalin Babušku, član tima MACEDONIA EXPORT Consulting
Foto: Pinterest