Bolest štitnjače može biti izrazito komplicirana. Osobito ako se ne liječi. No i kad je pod kontrolom liječnika, opreza s njom nikad dosta.

Jedan od glavnih faktora svake terapije je i odgovarajuća prehrana – nije sve dobro za svakoga. Koliko god zdrava namirnica pred nama bila, nije naodmet provjeriti radi li štetu štitnjači, a da vi to ni ne znate.

Problem koji donosi nepravilan rad štitnjače, pogotovo njezin usporen rad, dugo može prolaziti ispod radara i bez dodatne kontrole. Simptomi su toliko univerzalni i brzi pred racionalnim umom. Štitnjača nam možda loše radi, a mi nemamo pojma što se događa. Tempo života je ubrzan do granica karikature i sve ima utjecaj na naše tijelo. No mi sve sitne smetnje dugotrajno opravdavamo različitim situacijama. Što iz komocije općeg znanja, a što iz straha od daljnjeg ispitivanja. Bojimo se što ćemo još pronaći jednom kada krenemo gledati. Stres nas trese na svakom koraku, imamo probleme s nesanicom, promjene u kilaži, lupanje srca, znojenje… Redom simptome kojima možemo naći i druge izvore, pa štitnjaču niti ne diramo.

ŠTITNJAČA I PREHRANA

Jedini ispravni i najbrži način provjere radi li štitnjača ispravno jest kontrola krvi i razine hormona štitnjače koji su strahovito važni za neke od glavnih procesa u tijelu. Ti su hormoni zaslužni za kontrolu brzine kojom se događa izmjena tvari u organizmu, koliko brzo se tvari razgrađuju, koliko stanici treba da produkte razgradnje apsorbira, ali i reguliraju otkucaje srca, krvni tlak i tjelesnu temperaturu. Da, trebamo biti zainteresirani za ispravan rad štitnjače i ispravnu dijagnozu, što nas ond neizbježno dovodi i do teme štitnjača i prehrana. Naime, odgovarajuća dijagnoza sa sobom nosi i izmjenu jelovnika.

HIPOTIREOZA

Usporen rad štitne žlijezde = usporen rad metaboličkih procesa

Ovo je najčešći poremećaj rada štitnjače među ljudima. Kako ne nastaje preko noći, često se prve faze bolesti provuku bez obraćanja dodatne pozornosti. Budući da je u pitanju usporen metabolizam, potrebno je prije svega jako pažljivo prilagoditi jelovnik i na najkvalitetniji način pomoći organizmu da dobije točno ono što treba. U prehrani je neophodno koristiti i dodavati jod, kroz jodiranu sol ili namirnice bogate jodom kao što su morski plodovi, školjke, ribe, alge, jaja, jogurt, sir…

No, neke namirnice za koje smatramo da su apriori zdrave svojim djelovanjem ometaju apsorpciju joda. Njih bi trebalo izbjegavati ili, u dogovoru s liječnikom, potpuno eliminirati. Kod hipotireoze jedna od inače superzdravih namirnica koju treba eliminirati kad je u pitanju štitnjača i prehrana jest brokula. A tu su još i kelj, kupus, rotkvice, batat i breskve koje spadaju u takvu skupinu namirnica. Iako su za zdrave osobe ove namirnice itekako važan dio prehrane jer su prepune visokih vrijednosti vitamina, vlakana, proteina i minerala, osobe s hipotireozom trebaju ih izbjegavati. Kikiriki, soja i senf također spadaju u namirnice koje moraju pod povećalo ili van iz kuhinje. Od pića se ne preporuča alkohol i kofeinski pripravci.

Za pomoć pri regulaciji rada usporene štitnjače bitan je svakodnevni unos vitamina C, E, B2, B3, B6, cinka, selena i aminokiselina koje pronalazimo u ribi, mesu, mliječnim proizvodima i mahunarkama. Preporučuje se i svakodnevni ili česti unos cjelovitih žitarica, smeđe riže, orašastih plodova, suncokretovih sjemenki, citrusnog voća, jagoda, banana, šljiva, marelica, paprike, šparoga, špinata, mrkve, mliječnih proizvoda, probiotika, kokosovog, maslinovog i ribljeg ulja te zelenog čaja.

štitnjača i prehrana

HIPERTIREOZA

Ubrzan rad štitne žlijezde = ubrzan rad metaboličkih procesa

Hiperitireoza je stanje pojačanog stvaranja hormona T3 i T4 uslijed autoimunih zbivanja, tumorskih oboljenja ili upala. Ovisno o glavnom uzroku, liječenje se vrši na nekoliko načina – lijekovima, radioaktivnim jodom ili operativnim zahvatom. Jelovnik je potrebno regulirati, ali na drugačiji način nego što je to u slučaju s hipotireozom.

U slučaju hipertireoze metabolizam je ubrzan, prehrambene tvari se  iskorištavaju puno brže nego inače, pa se među ostalim događa i brže propadanje dijela koštane i mišićne mase. Stoga je preporučeno povećati unos kalcija, proteina, aminokiselina i bjelančevina, kako bi usporili propadanje. Omega-3 masne kiseline, B vitamini, C vitamin, kurkuma i grah su također namirnice čiju je potrošnju dobro povećati, zbog svog blagotvornog djelovanja na ubrzan rad štitne žlijezde.

Moglo bi vas zanimati: Ovo su vitamini i minerali koje žene trebaju uzimati nakon tridesete

Autor: Ida Kralj

Foto: Unsplash