Jedna je od najvažnijih bjelančevina u svim organima i tkivima, ali već nakon dvadesete godine života količina kolagena kontinuirano opada. Hranom, stilom života i raznim pripravcima on se može nadomjestiti.

Kad govorimo o ljepoti i mladosti kože, često se susrećemo s riječi kolagen. On se spominje kao važan saveznik u njezi jer kožu održava čvstom, kosu sjajnom i zdravom. Mnoge kreme, maske, šamponi i dodaci prehrani koje sadrže ovu supstancu smatraju se pouzdanim sredstvom za zatezanje kože, sjaj kose, za njihovu elastičnost i mladolikost. Riječ je toliko zvučna da su se na tržištu pojavile i vode za piće s dodatkom kolagena. Što je u stvari kolagen i zašto je toliko važan za ljepotu i mladolikost?

Kolagen je prirodna tvar našea tijela, jedna od najvažnijih bjelančevina u svim organima i tkivima, predstavlja oko trećinu cjelokupnog sustava proteina. Nalazi se u dubljim slojevima kože (u dermisu čak 70 posto), noktima, kosi. Jedan od glavnih građevnih elemenata kostiju, mišića, tetiva, ligamenta, hrskavica.

Mlada koža ima ga sposobnost sama sintetizirati zbog čega je ona čvrsta, napeta i elastična. Nakon dvadesete godine njegova količina u tijelu kontinuirano opada oko jedan posto godišnja. Zbog toga se počinju javljati i prvi znakovi starenja. Koža polako gubi svoju čvrstoću, postaje manje zategnuta, suha, pojavljuju se prve bore. Kosa više nema tako intenzivan mladenački sjaj, nokti postaju lomljivi, zglobovi se troše i gube elasticitet.

Do 45. godine života nivo kolagena opada i do 30 posto, što se dodatno odražava na zdravlje i izgled kože, kose, noktiju, tetiva, kostiju, ali i pojavu celulita. Na ubrzan gubitak kolagena izravno utječe i stil života. Pušenje, pretjerano konzumiranje alkohola, izlaganje sunčevim zrakama, nezdrava prehrana u kojoj dominiraju šećeri i rafinirani ugljkohidrati direktno ometaju i smanjuju njegovu proizvodnju.

Suplementi kolagena

Na tržištu se nude mnogi pripravci na bazi kolagena koji pomažu u obnovi zalihe kolagenskih vlakana i potiču njegovu proizvodnju u koži. Znanstveno je dokazano da suplementi ovog proteina smanjuju izgled sitnih linija i bora, pomaže u regeneraciji tkiva, obnavljanju stanje kose, noktiju… Pripravci mogu biti u obliku praha, ampula, u tekućem obliku, a nakon dva mjeseca svakodnevnog uzmanja, stanje kose, kože, noktiju vidljivo se popravlja. Nažalost, kreme nisu od velike koristi jer kolagenom opskrbljuju samo gornji sloj kože, ne prodirući duboko u njenu unutrašnjost.

Što možete sami učiniti

Određena hrana potiče stvaranje kolagena, a uglavnom je to ona životinjskog porijekla bogata bjelančevinama kao što su riba, perad, jaja, mlijeko. Namirnice biljnog porijekla poput gljiva i graha, orašastih plodova, također su bogat izvor proteina. U redovitu prehranu treba uvrstiti voće i povrće jer će se u sinergiji s ostalim namirnicama potaknut sinteza kolagena, a koža kosa, nokti izgledati mlađe i zdravije.

Tekst: E. M.

Foto: Pexels, Pixabay