Planirate li u saunu, znajte da je ona posebno mjesto s posebnim pravilima. Prije nego što se nađete prvi put u sauni, zapamtite ovih 13 pravila…

Kako nerijetko biva da suprotnosti tvore cjelinu tako je i Finska, zemlja surove hladnoće, svijetu podarila saunu. Finci već stoljećima uživaju blagodati suhog vrućeg zraka i boravak u sauni smatraju neizostavnim dijelom brige o svom zdravlju, ali i socijalizacije. U saune se na europskom sjeveru ide od malih nogu. Pravila ponašanja u njoj su jasno određena, a uz mala odstupanja vrijede svugdje u svijetu pa i kod nas. Donosimo cjelovit vodič kako se ponašati kad ste prvi put u sauni (ali i svaki idući!).

Otići u saunu dok je vani hladno i tijelo žudi za toplinom, osobit je užitak

U sauni ćete se opustiti, dobro zagrijati i oznojiti. Postoje različite vrste sauna. Najzastupljenije su finska sauna, bio sauna i turska sauna ili parna kupelj. Finska sauna je najtoplija i u njoj se temperatura krećeod 80 do 110 Celzijevih stupnjeva uz vlagu do 15 posto. Blaža inačica finske saune je bio sauna, s višim postotkom vlage i nižom temperaturom. Za razliku od njih u turkooj sauni postotak vlage se kreće od 60 do 100 posto, a temperatura ne prelazi 50 Celzijevih stupnjeva. Sve je popularnija i infracrvena sauna u kojoj je temperatura od 25 do 55 Celzijevih stupnjeva te u njoj mogu uživati i ljudi koji ne podnose veliku vrućinu. U ovoj sauni tijelo se zagrijava infracrvenim zrakama koje prodiru do pet centimetara u kožu, u čemu leži njezina učinkovitost.

Saune imaju brojna ljekovita svojstva – potiču znojenje, a time i izbacivanje otrova iz tijela, jačaju imunitet, što često znači zimu bez prehlada i gripe, poboljšavaju cirkulaciju, dobro djeluju na kožu i na koncu, no ne i manje važno, opuštaju nas. Nakon boravka u sauni osjećat ćete se psihički i fizički rasterećeno, možda i umorno, no to vas ne treba zabrinjavati. Mogli bismo reći da sauna ima sličan učinak kao i tjelovježba, ali bez ikakvog napora.

prvi put u sauni - SLOWAGE365

Kako bi odlazak u saunu zaista bio jedno sjajno iskustvo i kako biste joj se redovito vraćali, treba usvojiti pravila ponašanja.

  1. Tuširanje

Prije saune treba se istuširati. Razlozi su higijenski (iz obzira prema ljudima s kojima dijelite saunu), ali i praktični – mokra koža pospješuje učinke saune, odnosno prije se počinjemo znojiti.

  1. U saunu se ulazi gol

Saune su sve češće miješane, odnosno i za muškarce i za žene. Bez obzira na to, u saune se u načelu ide gol. Ogrnite se ručnikom i sjednite ili lezite na vruću drvenu klupu, umirite dah i prepustite se djelovanju vrućeg zraka i eteričnih ulja.

  1. Nakit

Prije ulaska u saunu ne zaboravite skinuti nakit, osobito metalni, jer se metal zagrijava i mogli biste zaraditi opekline ostanu li vam, primjerice, naušnice na ušima.

  1. Dva ručnika

Uzmite sa sobom dva ručnika, u jedan ćete se ogrnuti, a drugi ćete staviti pod stopala kako ne biste dodirivali drvo na kojem stojite. Razlozi su također higijenski.

  1. Gledajte ljude u oči

Možda niste naviknuli biti goli pred ljudima, niti u društvu golih ljudi, osobito stranaca, a sauna je mjesto u kojoj ćete se naći baš u takvoj situaciju. Pazite da vam pogled ne bježi.

  1. Stišajte glas

Saune su mjesto opuštanja i odmora pa kao takve ne trpe glasne razgovore. Možete pričati, no budite diskretni i ne smetajte drugima.

  1. Hrana

Ako idete u javnu saunu iz obzira prema drugima nemojte prije dolaska jesti luk, češnjak, tešku hranu ili piti alkohol. Ono što bude isparavalo iz vas zasjenit će fina eterična ulja koja se stavljaju u saune kako bi nas opustila i blagotvorno djelovala na dišne puteve.

prvi put u sauni - SLOWAGE365
  1. Seks

Koliko god izgledalo primamljivo – goli ste, vruće je, sauna je mala i intimna, ni ne pomišljajte na seks. U sauni nema mjesta seksualnim aktivnostima. Niti je primjereno niti higijenski.

  1. Boravak u sauni

Ako ste početnik, nemojte biti dulje od pet minuta. S vremenom, kako se tijelo bude navikavalo na suh i vrući zrak, dizat ćete minutažu. Za one iskusnije, maksimum je 20 minuta. Odlazak u saunu u prosjeku traje dva sata. U tom periodu bi trebalo boraviti u sauni maksimalno tri puta po pet do 20 minuta, a u periodima između rashladiti se. Hladan bazen, tuš ili snijeg, ukoliko ste u prilici, idući su korak nakon tople saune.

  1. Voda

Ne zaboravite piti vodu ili lagani čaj. U sauni znojenjem gubimo puno tekućine i bitno ju je nadoknaditi. Na taj način spriječit ćete glavobolju.

  1. Pozicija

Za početak birajte donje klupice, na njima su temperature niže. Kada se naviknete, možete se prebaciti na višu razinu gdje je toplije.

  1. Poštujte svoje tijelo

Ne pretjerujte s boravkom u sauni. Ako osjećate da vam znojenje i zagrijavanje ne godi, izađite. Ako pretjerate sa saunom, boljet će vas glava, a može doći i do gubitka svijesti. Slušajte svoje tijelo i budite nježni prema njemu.

  1. Sat

Saune imaju s unutarnje strane pješčani sat koji okrećemo kada uđemo te se po njemu ravnamo.

Sad kada znate pravila ponašanja, lako ćete se snaći prvi put u sauni. Ako niste trudni, nemate visok tlak i niste bolesni, vrijeme je da vikend ili barem jedno poslijepodne, s vremena na vrijeme, provedete u sauni. Narod sa sjevera Europe, s početka članka, u saune ide svakodnevno. Ima ih gotovo svaka kuća, a sve češće i tvrtke koje drže do svoje reputacije ulažu u saune kako bi zaposlenicima pružile vrhunske uvjete za rad. Toplina je iskonska potreba živih bića i nije neobično što su baš na hladnom sjeveru ljudi izumili saunu. Prava je sreća da i mi možemo uživati u njima.

Autor: Ana Kolak

Foto: Pexels, Pixabay