Jagode – užitak pun vitamina i antioksidansa

Početna/Istaknuto, Jedem zdravo, Moja prehrana 365, Naslovna - slider, Nutricionizam/Jagode – užitak pun vitamina i antioksidansa

Jagode – užitak pun vitamina i antioksidansa

Sezona jagoda je u tijeku, a ova namirnica sadrži puno korisnih sastojaka. Osim što su fine i osvježavajuće, jagode su pune vitamina i antioksidansa te sadrže niz supstanci koje štite naše zdravlje.

Jagoda (Fragaria ananassa) nastala je u Europi u 18. stoljeću, te je hibrid dviju vrsta divljih jagoda iz Sjeverne Amerike i Čilea.  Jagode su jarko crvene, sočne i slatke.
Obično se konzumiraju sirove i svježe, a mogu se koristiti i u raznim džemovima, želeima i desertima.

NUTRITIVNA VRIJEDNOST:

Jagode se uglavnom sastoje od vode (91%) i ugljikohidrata (7,7%). Sadrže samo manje količine masti (0,3%) i bjelančevina (0,7%).

100 grama jagoda sadrži:
– Kalorije: 32 kcal
– Voda: 91%
– Proteini: 0,7 grama
– Ugljikohidrati: 7,7 grama
– Vlakna: 2 grama
– Masnoća: 0,3 grama

Kada govorimo o ugljikohidratima u jagodama njihov ukupni sadržaj je vrlo nizak (7,7 grama u 100 grama jagoda) i dolaze iz jednostavnih šećera – glukoze, fruktoze i saharoze. Jagode su bogate i prehrambenim vlaknima ( 26%).

žena s jagodama-slowage365

Imaju nizak glikemijski indeks (GI 40) pa njihova konzumacija neće uzrokovati nagle promjene razine glukoze u krvi.
Izvrstan su izvor vitamina C, antioksidansa neophodnog za zdravlje, a 100 grama jagoda sadrži čak 60 mg vitamin C, jagode sadrže i mangan, kalij, te folata (vitamin B9) koji je važan za normalan rast stanica i njihovu funkciju, te je jako koristan za trudnice.

Bogate su antioksidansima i biljnim spojevima koji blagotvorno djeluju na zdravlje srca i kontrolu šećera u krvi, poput procijanidina, elaginske kiseline i elagitanina, te pelargonidina, glavnog spoja iz skupine antocijana koji je zaslužan za crvenu boju jagoda.

jagode desert-slowage365

Utjecaj jagoda na zdravlje

Istraživanja pokazuju kako konzumacija bobičastog voća, pa tako i jagoda, može smanjiti rizik od pojave mnogih kroničnih bolesti.

Zdravlje srca
Velika istraživanja u kojima je sudjelovalo tisuće ljudi pokazala je povezicu između konzumacije bobičastog voća (jagoda) i smanjenog rizika od smrti povezanih sa srcem
Rezultati istraživanja pokazuju kako konzumacija jagoda poboljša lipidni profil i smanji razinu LDL (lošeg) kolesterola u krvi, može poboljšati status antioksidansa u krvi smanjivanjem oksidativnog stresa I poboljšati funkciju krvnih žila.

Prevencija malignih bolesti
Istraživanje provedeno na životinjama je pokazalo da jagode sprječavaju stvaranje karcinoma usne šupljine.
Ova zaštitna uloga jagoda se pripisuje sadržaju elaginske kiseline i elagitanina, za koje se pokazalo da mogu usporiti rast malignih stanica.
Ali je potrebno provesti više istraživanja na ljudima kako bi se razjasnio potencijalni pozitivni učinak jagoda kod malignih bolesti.

Regulacija razine glukoze u krvi
Neravnoteža regulacije šećera u krvi i prehrana s visokim udjelom šećera povezane su s povećanim rizikom od pretilosti, razvojem dijabetesa tipa 2 i srčanih bolesti.
Konzumacija jagoda uz obrok koji obiluje ugljikohidratima, može usporiti razgradnju ugljikohidrata i smanjiti nagle promjene razine glukoze i inzulina u krvi.
Stoga jagode mogu biti posebno korisne u sprječavanju metaboličkog sindroma i dijabetesa tipa 2.

Prije svega budite oprezni, jer jagode spadaju u namirnice koje oslobađaju histamine: otpuštajući histamin u organizam, kod osoba s predispozicijom izaziva pojavu alergija, osobito urtikariju.

Preporuka za konzumaciju

  1. Narežite jagode i dodajte ih u jogurt i pospite nasjeckanim bademima.
  2. Jagode narežite na krem sir namazan na kruh i servirajte kao doručak.
  3. Zamrznute ili svježe jagode blendajte s bananama, mlijekom i ledom i dobit ćete ukusan smoothie.

jagode1-slowage365

Osim jagoda, i čokolada može biti odličan suradnik u zdravlju, uz određenu količinu.

 

Tekst: Branka Bunić, mag. nutr., voditeljica centra Nutrilife

Foto: Pixabay

Go to Top