Ako vam je glavni odgovor na stres hrana, onda definitivno imate problem s emocionalnim prejedanjem. Prejedanje nikada nije preporučljivo, ali emocionalno prejedanje predstavlja posebnu vrstu problema čiji uzroci ne leže u ljubavi prema hrani, već su uglavnom emotivne prirode i samim tim nije ih lako kontrolirati.

Ako pored ovoga imate problem i s težinom onda emocionalno prejedanje postaje prepreka s kojom se prvo morate naučiti nositi. Vrlo je vjerojatno jedan od razloga zbog kojih imate problem s težinom, upravo vaša reakcija na stres.

Zato je portal Slowage365.hr odlučili pronaći odgovore na pitanja koja muče većinu. U nastavku saznajte sve o emocionalnom prejedanju, koji su uzroci i kako se izboriti s ovim problemom.

Što je emocionalno prejedanje?

Emocionalno ili kompulzivno prejedanje predstavlja oblik jedenja u kojem se hrana koristi kao način da se izborite sa stresnim situacijama. Ovaj fenomen uopće nije rijedak i svi smo ga barem jednom iskusili, bilo da je to kad pojedemo vrečicuu čipsa jer nam je dosadno ili cijelu čokoladu nakon napornog dana na poslu. Međutim, kad prejedanje kao odgovor na stres pređe u naviku, ili počne se često ponavljati, onda zapravo prerasta u glavni način kako se osoba suočava sa svojim emocijama. Samim tim njen život, zdravlje, sreća i težina počinju trpiti negativne posljedice.

 

Uzroci prejedanja

Kada je u pitanju emocionalno prejedanje, kako prestati nije pravo pitanje, jer nije moguće naglo presjeći potrebu, već je potrebno otkriti uzroke i postepeno raditi na suzbijanju posljedica. Negativne emocije uzrokovane stresom nisu jedini uzroci emocionalnog prejedanja. Postoje i drugi, prilično česti razlozi za to, dosada je jedan od najčešćih primjera.

 

Prejedanje iz dosade

Kada vam je dosadno ili jednostavno nemate ništa u planu , to često služi kao okidač da posegnete za hranom. Ovo je poseban problem u trenutnoj situaciji kada smo, barem većina nas, uslijed ove pandemije primoreni na rad od kuće. U današnje vrijeme dosta ljudi vodi dinamične živote, prazan hod jednostavno popunimo kroz vrijeme, pa samim tim hrana služi kao jednostavan način da popunite vakuum u kom ste se našli.

 

Emocionalno prejedanje je navika

Navike da jedemo nešto u određenom trenutku su često urezane u našoj memoriji ili nečemu što smo imali običaj raditi u djetinjstvu, s dragim ljudima. Tada se vodimo mišlju da možda tih trenutaka nema više, ali hrana je i dalje tu, bar kao utjeha.

 

Simptomi emocionalnog prejedanja

Prvi korak koji osoba treba poduzeti ako ima problem s emocionalnim prejedanjem je prepoznati okidače i situacije koje zapravo dovode do manifestiranja takvih emocija.

Dobra stvar koju možete početi raditi je vođenje dnevnika obroka i svega što jedete. Na ovaj način možete pratiti situacije koje su dovele do toga da počnete jesti, ali da pritom niste bili fizički gladni.

 

Praćenje ovakvih situacija vam pomaže ustanoviti kakve su vam navike po pitanju obroka, i pritom probajte uključiti:

  • Osjećaj gladi na skali od 1-10.
  • Što radite u tom trenutku kada osjećate glad, i da li je to što radite neprijatno.
  • Što osjećate u tom trenutku, naročito ako vam je dosadno ili ste ljuti.

Ovakav dnevnik prije svega pomaže u iznalaženju načina da se izborite s izvorom svojih negativnih emocija.

Što možete učiniti?

Netko tko jede iz dosade može potražiti novu zanimljivu knjigu za čitanje, ili započeti novi hobi koji predstavlja izazov. Netko tko jede zbog stresa može da proba jogu, meditaciju, ili da izađe u šetnju svaki put kad zbog nekog stresnog povoda osjeti potrebu za hranom. Netko tko jede zato što je depresivan može pozvati prijatelje na druženje, izvesti psa u šetnju, ili otići na neko kraće putovanje koje mu može pomoći da se suoči sa svojim negativnim osjećajima. Ako vam teško to sve napraviti samostalno, jer nekad to zaista i može bitie previše, uvijek možete posjetiti psihoterapeuta ili psihologa i s njima se posavjetovati kako izaći iz začaranog kruga vezanog za prejedanje i ono što ga izaziva.

 

Također, nutricionist vam putem konzultacija može pružiti savjete kako da oformite zdrave navike po pitanju obroka i namirnica. A, prije svega vam mogu pomoći da promijenite svoj stav prema hrani. Emocionalno prejedanje nije samo stvar nedostatka samo-discipline ili samokontrole, već uzroci mogu da budu izuzetno kompleksni, a evo i kako.

 

 

Popularno: Super frizure za lijena druženja vikendom

 

 

Tekst: Vjera Pađen

Foto: Unsplash