Donosimo ulomak iz knjige ‘Fontana mladosti’: Ključan (najmanje) dvadeset i jedan dan

Početna/Istaknuto, Mentalna higijena/Donosimo ulomak iz knjige ‘Fontana mladosti’: Ključan (najmanje) dvadeset i jedan dan

Donosimo ulomak iz knjige ‘Fontana mladosti’: Ključan (najmanje) dvadeset i jedan dan

2020-06-19T16:28:03+02:0016 lipnja, 2020|Istaknuto, Mentalna higijena|

“Fontana mladosti” je svjetska hit-knjiga autora P. A. Straubingera, Margit Fensl i Nathalie Karré, a izašla je u izdanju Egmontove biblioteke PULS

Koliko vremena treba da se usvoji novo ponašanje? Kada ponašanje postaje rutinsko? Ili jednostavnije: Kada se neko ponašanje automatizira u tolikoj mjeri da o njemu više ne moramo svjesno razmišljati?

 

fontanamladosti_slowage365_1

 

Rutinu ne čini jedna radnja nego opetovano ponavljanje jedne te iste radnje. Da bi se neka radnja automatizirala, potrebno ju je neko vrijeme svjesno ponavljati. Postoje različita mišljenja o tome koliko je vremena potrebno da se radnja automatizira. Načelno se smatra kako se jednostavnije rutine automatiziraju već nakon dvadeset i jednog dana. Prema istraživanjima psihologinje Phillippee Lally, vremenski raspon automatizacije je između 18 i 254 dana, pri čemu je osamdeset četvrti dan dokazano pouzdan. Kako bilo da bilo, novo ponašanje treba učiniti toliko neodoljivo jednostavnim da ga je gotovo nemoguće ne ponavljati.

 

fontanamladosti_slowage365_2

 

Rutina je opetovano ponavljanje iste radnje

Željeno ponašanje najprije treba što više pojednostaviti, pa tek kad postane navikom postupno mu povećati intenzitet i trajanje. Primjerice, dvadesetominutno meditiranje najlakše će postati rutinom ako od prvog dana meditirate redovito svaki dan, Ako vam je dvadeset minuta u početku prenaporno, započnite s kraćim vremenskim intervalom, s pet ili deset minuta na dan.

Čim se obrazac razmišljanja ustali, više ne moramo razmišljati o njemu.  Tada možemo postupno povećavati vrijeme trajanja meditacije. Primjerice, nakon što ste dvadeset i jedan dan meditirali pet minuta na dan, sljedećih tjedana  to možete postupno povećavati na deset minuta u četvrtom tjednu, dvanaest minuta u petom tjednu…sve dok ne dosegnete željenih dvadeset minuta. Dakako, potrebno je biti dosljedan i ne propustiti ni jedan jedini dan, što u početku sa samo nekoliko minuta meditacije ne bi trebalo biti problem. Kad se obrazac ponašanja ustali, više ne morate o njemu svjesno razmišljati. Dobar primjer takvog postupnog pristupa desetotjedni je plan postizanja učinka “fontane mladosti”. Prvih nekoliko tjedana meditacija traje kratko, samo nekoliko minuta na dan, da bismo tek po isteku čarobnog dvadeset i jednog dana počeli postupno povećavati.

 

fontanamladosti_slowage365

 

Fontana mladosti dobar je primjer postizanja rutine

Dosljednošću i ustrajnošću izbjegavamo neuspjeh. Već jedan dan propuštanja aktivnosti smanjuje vjerojatnost dugoročnog uspjeha za oko pet posto, dva dana i taj postotak već iznosi četrdesetak posto, tvrdi trener za osobni rat i razvoj Tynan. Ako doista ne možete izbjeći propuštanje aktivnosti, tada je propustite svjesno i u kalendar odmah zabilježite datum kada ćete je nadoknaditi. Opće pravilo u ovom slučaju je da ako ste u nemogućnosti ” provesti” novo ponašanje, učinite ga glavnim prioritetom za sljedeći dan, pa makar i nemali dovoljno vremena ili energije za njega – i tada ga obavezno provedite.

 

 

Možda bi vas moglo zanimati: Beta – karoten prirodni zaštitnik od sunca

 

 

Cijena knjige Fontana mladosti: 129 kn
Izdavač: Egmont, 2020.

 

Tekst: Branko Matijašević

Foto: Unsplash

Go to Top