Sjedilački način života, sve veća opterećenja i trošenja kralježnice, razne nezgode, sportske aktivnosti, upalni procesi, pretilost, pušenje, genetika, pa čak i depresija… sve su to neki od okidača sve većeg broja osoba koje imaju velike zdravstvene probleme s kralježnicom. Što bismo sve mogli poduzeti da se bolovi u leđima smanje?

Koliko god vodili računa o svome zdravlju, velika je vjerojatnost da ste barem ponekad osjetili ‘škljocanje’ u kralježnici, bolove u trtici, uklještenje nekog dijela leđa… Svi smo izloženi tom riziku – to je cijena koju plaćamo jer smo se uspravili na dvije noge.

Neka od novijih istraživanja ukazuju kako više od 25 posto svjetske populacije ima problema s bolovima u leđima. Također, 90 posto ljudi u svijetu imalo je te tegobe bar jednom u životu!

Iz godine u godinu taj postotak raste, stoji u stručnom izvještaju objavljenom u časopisu New Scientist. To je jedan od vodećih uzroka radne nesposobnosti i javnozdravstveni problem s kojim se suočavaju sve zemlje. Prema uglednom medicinskom časopisu Lancet, samo u SAD-u medicinski troškovi i gubitci uzrokovani smanjenom produktivnošću godišnje iznose oko 635 milijardi dolara. To ovom problemu daje globalne epidemijske razmjere. Glavni su krivci za to sjedilački način života te sve veća opterećenja i trošenja kralježnice, razne nezgode, sportske aktivnosti, upalni procesi, pretilost, pušenje te genetika!

U skladu s vremenom u kojem živimo sve je veći krivac za bolove u leđima i psiha! Naime, istraživanja pokazuju kako osobe sklone depresiji pokazuju i snažnije aktivnosti u dijelovima mozga zaduženima za procesuiranje boli.

masaža02-slowage365

 

Žene su ugroženije od muškaraca!

Ako ste pri svemu ovome još i žena, još je veća vjerojatnost da ćete patiti od bolova u leđima. Potvrđuju to razne studije i otkrivaju da će nježniji spol vjerojatnije iskusiti dugotrajnu bol dok su za muškarce karakterističniji jaki, ali kratki napadaji boli. Više od 41 posto žena u općoj populaciji svake godine ima problema s bolovima u leđima, a od tog broja čak 80 posto njih imalo je kontinuirane simptome – dulje od godine dana.

Dio problema leži u činjenici da tradicionalni “ženski poslovi” koji uključuju kućanske poslove, brigu o djeci, ali i karijeru u područjima brige o drugim ljudima, podrazumijevaju puno fizičkog opterećenja, poput dizanja i nošenja teških stvari.

Drugi, isključivo ‘ženski faktor’ jest trudnoća. Istraživanja kažu da je između 40 i 60 posto žena u drugom stanju tijekom tih devet mjeseci osjećalo tegobe s leđima. Hormonalne promjene, nadalje, čine ligamente mekšima, a to stanje može dulje potrajati. To je razlog zašto mnoge mlade majke imaju bol u križima čak i kada je trudnoća gotova.

bolovi u leđima02-slowage365

Ako ste u dobi do 30 do 50 godina…

Dok smo mladi mislimo da sve možemo, pa se tako ni ne štedimo previše. S druge strane, osobe starije od 50 godina svjesne su svoje slabije pokretljivosti pa paze da ne preopterete tijelo. Stoga ne čudi da od bolova u leđima najčešće pate ljudi u srednjoj dobi (između 30-e i 50-e godine) pred koje se postavlja najviše životnih zahtjeva. Kada ih pogodi u leđima, mnogi je pokušavaju ignorirati nastavljajući s obavljanjem svakodnevnih obveza i čekaju da se bol sama od sebe izgubi. No, čak i ako spontano nestane, postoji velika šansa da će se vratiti. Liječnici upozoravaju da se liječnička pomoć obavezno treba potražiti ako bol potraje više od tjedan dana čak i ako se tijekom tog razdoblja postupno smanjuje i na kraju nestane.

Najučinkovitije ciljane vježbe protiv bolova

U američkoj studiji provedenoj na 46.000 ljudi ustanovljeno je da je kod onih koji pate od bolova u leđima tjelovježba jednako učinkovita koliko i prepisani lijekovi. No tjelovježba odlično djeluje i kao prevencija bolnih stanja. Naime, osobe koje traže pomoć zbog spomenutih tegoba obično imaju sjedilački način života, ili ako uopće vježbaju, čine to puno rjeđe nego što su to radile ranije. Snažni leđni mišići pomažu u sprječavanju ovih problema. Štoviše, čim prestanete vježbati, postajete skloniji ozljedama leđa.

No, nije dovoljno učvrstiti samo leđne mišiće. Za nabolje rezultate potrebno je ojačati i i one u području trbuha. Jaki trbušni mišići, naime, podržavaju kralježnicu smanjujući pritisak i opterećenje. S druge strane, slabi trbušni mišići čine vas sklonijima učestalim bolovima u leđima. Stoga se posebno preporučuju pilates vježbe koje imaju najbolji učinak u izgradnji trbušnih mišića. Također se valja koncentrirati i na tetive i mišiće u predjelu koljena. Ako one nisu fleksibilne, svaki put kada se sagnete, previše ćete opteretiti upravo leđa.

Ako pak patite o bolova u leđima, a intenzivno se bavite sportom (posebno onom vrstom u kojoj često s obje noge istodobno doskočite na tlo), trebate potražiti savjet stručnjaka. Nećete se nužno morati odreći omiljene sportske discipline, već ćete vjerojatno dobiti savjet kako da promijenite lošu tehniku i umanjite opterećenje kralježnice.

bolovi u leđima 01-slowage365

Stres kao izvor bolova

Mnogi stručnjaci vjeruju da je stres jedan od važnih faktora nastanka boli u leđima. Pokazalo se da su mnogi od ljudi koje je pogodila akutna bol u leđima pod stalnim stresom kod kuće i na poslu i stavljaju se pod puno veće opterećenje nego njihov organizam može podnijeti. Stoga je akutna bol, smatraju stručnjaci, prirodni obrambeni mehanizam kojim vam tijelo pokušava poručiti da usporite ritam. Patite li na ovaj način zbog stresa, pokušajte uzeti nekoliko slobodnih dana i potpuno se opustite. Ni slučajno nemojte posao zamijeniti kućnim obavezama. Pokušajte uravnotežiti svoj život, uvedite redovit režim tjelovježbe i ne zadajte si više obaveza nego možete obaviti.

Što kada je bol akutna?

Općenito, mladi ljudi obično pate od “jednostavne” boli u leđima. Ona je uzrokovana upalom mišića ili ligamenata koji podržavaju kralježnicu zbog jedva zamjetnog pomicanja kralješka. U većini slučajeva ova će se bol spontano zaliječiti, no svejedno se preporučuje posjet liječniku koji jedini može utvrditi pravo stanje stvari te po potrebi nježno vratiti kralježak u njegovu pravu poziciju.

Daleko ozbiljniji problem je uklještenje diska. U ovom slučaju kroz nastali procijep tvar nalik želatini iscuri iz diska i pritom pritišće korijen živca ili pak živce koji sežu u noge što uzrokuje jaku bol u ekstremitetu. Za ovaj tip problema preporučuju se rehabilitacijske vježbe. Prvo što treba učiniti je kontrolirati bol što znači smanjiti aktivnost te pokretanje ograničiti, a što se stanje poboljšava postupno ga povećavati. Ovdje može pomoći kiropraktičar, no vodite računa da odaberete onoga koji je fakultetski obrazovan kako ne biste riskirali daljnje ozljede.

Bol koja traje dulje od šest tjedana, čak i ako nije jaka, treba pozornost liječnika!

bolovi u leđima06-slowage365

Krevet ne riješava problem

Velika je zabluda otići u krevet kada vas zabole leđa. Umjesto toga, smanjite intenzitet svakodnevnih obveza, pomozite si lijekovima protiv bolova, ali ni ne zanemarujte problem – pa ako je potrebno, potražite pomoć stručnjaka. Mnogi se žale kako ih leđa bole zbog lošeg madraca. Nema znanstvenog uporišta u vjerovanju da je premekan ili pretvrd madrac uzrok križobolje. No, želite li što udobnije spavati ipak se vodite pravilom da, ako ugurate ruku između tijela i madraca, ona mora podjednako doticati oboje.

Bolove u leđima može uzrokovati i dugo sjedenje za volanom, stoga putujete li, napravite svako malo pauze i protegnite tijelo.

 

Tekst: Nina Bošković
Foto: Unsplash