Ali i potpuno ga izbaciti…

Ne morate potpuno smanjiti unos kofeina ako baš jako uživate u kofeinskim napitcima, ali kad pročitate koliko će vašem tijelu biti lakše, možda kofeinu ipak kažete zbogom!

1. MANJI UNOS KOFEINA = BOLJI SAN

Kofein počinje djelovati oko 15 minuta nakon unosa i djeluje dokle god se nalazi u tijelu. Stimulira centralni živčani sustav, smanjujući osjećaj umora. Da bi se izbacio iz krvotoka, potrebno je oko 6 sati. Pa ukoliko ga unosite u kasnijem dijelu dana (ili 6 sati prije odlaska na počinak), možete imati problema sa spavanjem. Bilo da patite od situacija u kojima teško zaspete ili ukoliko se budite po noći, možda je kofein jedan od razloga!

2. URAVNOTEŽENA KEMIJA U MOZGU

‘Ne pitaj me ništa prije prve kave’ nije samo fraza, to je ustvari rečenica ovisnika koji je s godinama konzumiranja razvio pravu ovisnost. Barem jest njegovo tijelo. Velik broj istraživanja osvrnuo se na stupanj ovisnosti kojeg izaziva kofein zbog svojih stimulativnih djelovanja. Kofein utječe na centre u mozgu otprilike kao i kokain, jer stimulira receptore dopamina. Ne tako intenzivno kao droge, ali dovoljno da nam se svidi. Također stimulira proizvodnju adrenalina, a onda smo pažljiviji i koncentriraniji. Kofein blago sužuje krvne žile, pa je utoliko dobar za suzbijanje glavobolje, no isto tako ako ste navikli organizam na svakodnevno ispijanje kofeinskih napitaka i jedan dan naglo preskočite, mogla bi vas glava boljeti zbog naglog širenja žila i jačeg protoka krvi. Utoliko je dobro paziti na mjeru i unos kofeina.

unos kofeina

3. SMANJENA ANKSIOZNOST

Ako osjećate jaku ili jaču prisutnost anksioznosti, možda možete okriviti previše kofeina. Kofein nam služi kao usmjerena energija u tijelu, za što velika većina i koristi napitke od kave ili energetska pića – ‘da se probude!’. No, ta ista energija stimulira naše ‘bježi ili bori se’ hormone, a to može utjecati na porast anksioznosti, nervoze, nepravilnog ritma srca, pa čak i napadaja panike. Oni koji su već zakoračili u stres i anksioznost mogu osjećati svoje simptome još težima za podnijeti, upravo zbog previše kofeina.

4. NIŽI KRVNI TLAK

Utjecaj kofeina na krvni tlak važna je tema kad je u pitanju povišeni krvni tlak. Čak maleno povećanje krvnog tlaka kod osoba s visokim krvnim tlakom, može ozbiljno ugroziti čovjeka, a može povećati i kardiovaskularni rizik.

5. LJEPŠI I BIJELIJI ZUBI

Nema dvojbe, kofein (i napitci od čaja) ostavljaju mrlje na vašim zubima. Kofein se kemijski povezuje s proteinima koji pokrivaju zubnu caklinu, a budući da je zubna caklina pod mikroskopom ustvari prepuna malenih rupica, tamni pigmenti kave i čaja lako mogu zapeti u neravninama. Kofein također, isušuje usta (poznato je da uz kofeinske napitke moramo dodatno hidratizirati tijelo), a time se povećava mogućnost nastanka karijesa na zubima.

unos kofeina

6. BOLJA APSORPCIJA NEKIH NUTRIJENATA

Oni koji ne piju kofein, bolje apsorbiraju kalcij, željezo i B vitamin. Ako unosite veće količine kofeina na dan, imate neuravnoteženu prehranu i pritom spadate u stariju populaciju, razmislite o svojim navikama i povećajte unos namirnica bogatih upravo ovim nutrijentima.

7. SMIRIVANJE ESTROGENA

Kofein se doslovce poigrava s razinama estrogena, ali znanstvenici još nisu uspjeli sagledati sve parametre; prema istraživanju iz 2012. otkriveno je da je pijenje 200 mg kave povisili razinu estrogena kod žena žute i crne rase, dok su bjelkinje pokazivale smanjenje estrogena. Kofeinsko poigravanje s razinama estrogena posebno je opasno ukoliko postoji povećani rizik od endometrioze, tumorskih oboljenja dojke i jajnika.

8. MANJE BORA

Kofein se petlja u stvaranje prirodnog kolagena, koji je u uskoj korelaciji s našom kožom, tijelom, noktima… Pa je smanjenje kofeina samo još jedan akcelerator našoj anti-age beauty rutini!

PRIDRUŽI SE PROJEKTU #bitidomanijekoma!

Autor: Ida Kralj

Foto: Nathan Dumlao / Unsplash